Download kitab pdf terlengkap AswajaPedia Klik di sini

Kisah Kholifah Umar bin Abdul Aziz dan seorang anak kecil di hari raya

hari raya

Suatu hari kaum muslimin masuk ke dalam istana Umar bin Abdul Aziz untuk mengucapkan selamat hari raya. Ketika itu Umar bin Abdul Aziz bersama anak-anaknya memakai pakaian yang baru dan serba dalam kemewahan.

Setelah semua kaum muslimin bersalaman, kemudian datanglah seorang anak kecil dengan memakai pakaian lama yang sudah lusut dan kusam dan berjalan mendekati Umar bin Abdul Aziz untuk bersalaman dan mengucapkan selamat hari raya.

kemudian setelah Umar bin Abdul Aziz melihat ada seorang anak kecil tidak memakai baju baru di hari raya, sementara beliau sendiri memakai pakaian baru yang serba mewah, kemudian beliau menangis tersedu-sedu.

Anak kecil itu pun mendekati Umar bin Abdul Aziz dan berkata : "Wahai kholifah, kenapa engkau menundukkan kepalamu dan apa yang membuatmu menangis ?". 

"Tidak kenapa-napa wahai anakku. Cuman saya takut kamu bersedih hati melihat anak-anak raja memakai pakaian baru dan mewah di hari raya sementara kamu sendiri memakai pakaian lama yang sudah lusut dan kusam" jawab Umar bin Abdul Aziz sambil menangis.

"Wahai Kholifah, sesunggunya yang bersedih hati itu adalah orang yang mengetahui Allah lalu ia bermaksiyat kepada-Nya dan orang yang durhaka kepada bapak dan ibunya. Kalau saya tidak.
 انما العيد لمن أطاع الله، فكل يوم يمر عليك وكل ساعة تمر عليك وأنت في طاعة الله فأنت في عيد، كل يوم لا يعصى الله فيه فهو عيد، وكل يوم يقطعه المؤمن في طاعة مولاه وذكره وشكره فهو له عيد. فليس العيد لمن لبس الجديد، انما العيد لمن عمل المزيد وأطاع المجيد ونجا يوم الوعيد 
Sesungguhnya hari raya itu hanya untuk orang yang taat kepada Allah. Setiap hari, setiap detik yang kamu jalani dan kamu berada dalam ketaatan kepada Allah maka hari itu, detik itu bagimu adalah hari raya. Setiap hari dimana kamu pada hari itu tidak bermaksiyat kepada Allah, maka hari itu bagimu adalah hari raya. Setiap hari dimana seorang mukmin menjalani ketaatan kepada Allah, berdzikir kepada Allah, dan bersyukur atas segala pemberian-Nya maka hari itu adalah hari raya. Hari raya bukanlah untuk orang yang memakai pakaian yang baru tapi hari raya itu untuk orang yang amal dan ketaatannya kepada Allah semakin bertambah dan menjadi orang yang selamat di hari kiyamat" jawab anak kecil tadi kepada Umar bin Abdul Aziz.

Post a Comment

Cookie Consent
We serve cookies on this site to analyze traffic, remember your preferences, and optimize your experience.
Oops!
It seems there is something wrong with your internet connection. Please connect to the internet and start browsing again.
AdBlock Detected!
We have detected that you are using adblocking plugin in your browser.
The revenue we earn by the advertisements is used to manage this website, we request you to whitelist our website in your adblocking plugin.
Site is Blocked
Sorry! This site is not available in your country.